صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

جامعیت انسان‏

| جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱ ق.ظ

انسان یک موجود جامع هست، نه یک موجود یک بُعدى یا دو بُعدى.
موجودات دیگر بعضى‏شان یک بعدى‏‌اند، بعضى دو بُعدى. بعضى چند بعدى‏‌اند، لکن همه ابعاد وجود در سایر موجودات نیست، فقط انسان هست در بین همه موجودات که یک موجود چندین بعدى است که براى هر بُعدش احتیاجاتی دارد.

مکتب‏هائى که در عالم طبیعت هست، هر مکتبى را به استثناى مکتب اسلام که ملاحظه کنید یک مکتب مادى است که انسان را حیوان تصّور کرده‌‏است، یک موجودى که همان خوردن و خوابیدن است، منتهى بهتر خوردن و بهتر خوابیدن.

حیوانات هم مشترکند با ما در خوراک خوردن و خوابیدن، لکن این مکتب‏ها مى‏‌خواهند انسان را یک حیوانى که ‏اینطور ادراک کرده‌‏اند، از انسان که این هم مثل سایر حیوانات هست که تمام چیزهائى و رشدهایى که دارد در همان ادراکات و امور مادى دور مى‏زند، اسم آن را گفته‌‏اند امور عینى، خیال مى‏کنند که امر عینى عبارت از همین عالم طبیعت است، و حال اینکه عوالم دیگرى هست که اینها ادراکش نکرده‏‌اند و آنها عوالم عینى بیشتر، یعنى از عینیّت بیشتر حظ دارند تا عالم طبیعت.

عالم طبیعت در آخر موجودات عالم وجود واقع شده‏‌است، یعنى منتهى‏‌الیه عالم.
عالم وجود، عالم طبیعت است، پست‌‏ترین عالم‏‌ها عالم طبیعت است و اینطور نیست که انسان فقط خودش باشد و همین طبیعت و مرتبه‌‏اى نداشته باشد. انسان مراتب دارد. آن کسى که رفته سراغ آن مرتبه انسان و از این مراتب غافل شده‌‏است، اشتباه کرده‏‌است، آن کسى که چسبیده است به آن عالم ماده و مرتبه طبیعت را دیده و غافل از ماوراء الطبیعة است این هم اشتباه کرده است.

(صحیفه نور، ج‏2، ص‏54)

نظرات  (۲)

سلام سایتت خیلی عالیه عزیز جان
به قول ما یزدی ها خیلی خشونه.
به ما هم سربزن.
اگه میخوای لینک بشی لینکم کنم.
زندگی به کامت باشد بدرود.

سلام به شما دوست عزیز!

با "حکایت خوک و گاو" به روزیم

نظر یادت نره ها!

با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی