صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

پدیدآورنده نظم کیست؟

| پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۵ ب.ظ

1. مغز الکترونیک

امروزه بشر بیشتر کارهاى مشکل خود را با ماشینهاى گوناگون به آسانى انجام مى‌دهد. یکى از دستگاه‌هاى بسیار شگفت انگیز، مغز الکترونیک مى‌باشد که لابد از چگونگى کارهاى آن کمابیش اطّلاع دارید. مثلا نوعى از آن مى‌تواند در چند دقیقه، سوابق بیمارى را که در آن بایگانى شده، به طور دقیق در اختیار پزشک قرار دهد و در تشخیص بیمارى‌ها قادر است جزئیات هر حالت را که در سال گذشته یا 10 سال پیش گزارش داده شده، بررسى کند و راه درمان و معالجه‌‌ى بیمار را پیشنهاد نماید. این دستگاه مى‌تواند به موقع لازم داروى مورد نظر را به داروخانه‌‌ى بیمارستان سفارش دهد و پرستار را هم خبر کند تا دارو را به بیمار بدهد و نیز در برخى از کارخانه‌هاى مهم براى کنترل و تنظیم دستگاه‌ها از مغز الکترونیک استفاده مى‌شود.[1]

آیا ممکن است این دستگاه را تصادف و اتّفاق به وجود آورده باشد، یا نظم حیرت انگیز آن شاهد هوش و استعداد سازنده‌‌ى آنست؟ مسلماً هرکس در برابر چنین دستگاهى قرار گیرد، متوجّه عظمت فکر و هوش سازنده‌‌ى آن خواهد شد.

2. آشپزخانه اتوماتیک:

«اوربیس» Orbisنام دستگاهى است که مى‌تواند در مدّت یک ساعت غذاى عالى براى بیش از هزار نفر تهیه کند.

در بعضى از کشورها فعلاً از این دستگاه در رستوران‌هاى میان راه استفاده مى‌شود، کار این دستگاه درست برابر کار 20 آشپز ماهر است.

هنگامى که اتومبیلتان را کنار رستوران پارک مى‌کنید، بلندگویى، کنار شماست، دکمه‌‌ى وسط آن را فشار مى‌دهید، بلافاصله صدایى به گوش مى‌رسد که مى‌گوید «چه میل دارید؟» شما دستور چند غذاى مختلف مى‌دهید. تقریباً هشت دقیقه و یازده ثانیه بعد غذایتان توسط گارسون مخصوص آورده مى‌شود.

طرز کارآشپزخانه‌‌ى خودکار:

زمانى که مشترى دکمه را فشار مى‌دهد؛ لامپ (اوربیس) روشن مى‌شود. همین طور که مشترى دستور غذاهاى مختلف (مثلا ساندویچ) را مى‌دهد شخصى که در مقابل (اوربیس) نشسته است دکمه‌هاى مخصوصى را فشار مى‌دهد. آنگاه ماشین شروع به کار مى‌کند، بدین ترتیب ابتدا نان توسط کاردى به طور خودکار بریده مى‌شود و در همین لحظه قطعه اى گوشت به اجاق مى‌فرستد که در مدّت 4 دقیقه و 7 ثانیه کباب مى‌شود! آنگاه به طور اتوماتیک روى نان برمى‌گردد و به همین ترتیب سایر اجزاى ساندویچ نیز بر روى نان قرار مى‌گیرند، در این زمان است که ساندویچ گرم در کیسه‌‌ى نایلون قرار گرفته وآماده مى شود.[2]

آیا دستگاه خودکار و منظم «اوربیس» سازنده، و نظم دهنده اى نداشته و در اثر تصادف و اتّفاق به وجود آمده است یا اینکه محصول افکار و زحمات دانشمندانى است که با محاسباتى دقیق آن را اختراع کرده‌اند؟

بى شک این همه نظم و ترتیب که در مثالهاى فوق ملاحظه کردید، نتیجه‌‌ى فکر ناظم و مخترع آنهاست یعنى اگر مخترعى در کار نبود و از روى محاسبه و اندازه گیرى بسیار دقیق، آنها را نمى‌ساخت هیچگاه این دستگاه‌ها به وجود نمى‌آمد.

و از همین جاست که یک برهان عمومى و اصل مسلم خودنمایى مى‌کند که نظم و ترتیب باید از مبدأ دانا و توانا سرچشمه بگیرد و تصادف واتفاق نمى‌تواند منشأ شگفتیها و نظم ترتیب باشد زیرا هر چیزى اثرمخصوصى دارد، همانطور که از «آب سرد» توقع سوزاندن بى جاست، از اتقاق و تصادف هم انتظار نظم و حساب، غلط است.

بنابراین، نظم و ترتیب شگرفى که در مغز، اعصاب، دستگاه گوارش، قلب، چشم، گوش و هزاران نمونه‌‌ى دیگر، مشاهده مى‌شود، دلیل کافى و شاهد زنده ایست بر این که جهان آفرینش سازنده و نظم دهنده‌اى دانا و توانا دارد و هر چه در اسرار نظام خلقت دقّت کنیم، بیشتر به عظمت آفریدگار آن پى خواهیم برد. آیا مى‌توان گفت مغز انسان و شگفتى‌هاى بدن او از مغزالکترونیک کمتر است؟!

البته تصدیق خواهید کرد که اینها همه شاهد عظمت و بزرگى مبدأ دانا و تواناى جهان و ناظم آن مى‌باشد، اضافهبر این، درک و شعورى که در انسان دیده مى‌شود، خود دلیل روشنى بر پدیدآورنده‌‌ى دانا و با شعور آن است زیرا کسى که درک و شعور ندارد، ممکن نیست به ساخته و مخلوق خود چنین درک و شعورى بدهد.

قرآن کریم در آیات زیادى به این اصل مسلم و حقیقت روشن اشاره مى‌کند از جمله مى‌فرماید:

خدا کسى است که آسمان‌ها را بدون ستونى که ببینید، برافراشت... و آفتاب و ماه را مقهور اراده‌‌ى خویش قرار داد که هر یک تا مدّتى معیّن در حرکتند. خدا امر جهان را تدبیر و تنظیم مى‌کند و نشانه‌هاى خود را توضیح و تفصیل مى‌دهد تا به دیدار پروردگارتان - یعنى روز جزا و قیامت - یقین پیدا کنید.[3]



[1]. مجله‌‌ى دانشمند شماره‌‌ى بهمن 1346، ص 42 - 39

[2]. مجله‌‌ى دانشمند، سال چهارم، شماره‌‌ى 10

[3]. سوره‌‌ى رعد، آیه‌‌ى 2

  • ۹۳/۰۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی