صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

صالحین رستم‌آباد

پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله رستم اباد

قضا و قدر چیست؟

| شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۸ ب.ظ

1- معناى قضا: آیا تاکنون اسم قاضى را شنیدهاید؟ مثلا مىگویند فلانى قاضى دادگسترى است. آیا مىدانید کار قاضى چیست و چرا به او قاضى مىگویند؟ کار قاضى این است که وقتى بین دو نفر مشکل یا دعوایى پیش مىآید به او مراجعه مىکنند و او حق را به یک طرف، که حق با اوست مىدهد و دعوا را خاتمه مىبخشد. پس چون قاضى دعوا را فیصله مىبخشد ، تمام مىکند و خاتمه مىبخشد به او قاضى مىگویند.

با مثال که متوجه شدید که معناى قضا: فیصله بخشیدن به کار و تمام کردن مىباشد. حال وقتى مىگویند قضاى الهى بر چیزى تعلق گرفته، به این معناست: که خداوند این گونه حکم کرده که آن چیز با علتهاى خودش به گونهاى خاص ایجاد مىشود و حتمى شود؛ مثلا قضا و قدر الهى بر این تعلق گرفته که اگر کسى به آتش دست بزند دست او بسوزد، اگر کسى خودش را از بلندى پرتاب کندت صدمه ببیند، آسمانهاى هفت گانه در دو روز (دو دوره) خلق شوند و اما وقتى مىگویند قضاى الهى بر این تعلق گرفته که جز او را پرستش نکنید؛ یعنى حکم و دستور خداوند بر این تعلق گرفته است.

2- معناى قدر؛ قدر به معناى تقدیر کردن و اندازه گرفتن است وقتى مىگویند قدر الهى، یعنى خدا قدر و اندازه هر چیز را مشخص کرده است و قدر الهى بر این تعلق گرفته که سال 365 روز باشد. در حوادثى هم که اتفاق مىافتد قدر الهى بر این تعلق گرفته است که اگر علتها فراموش شود، نتیجه مورد نظر هم به دست آید؛ مثلااگر کسى بیمار شود و دارویى که براى همان بیمارى وجود دارد مصرف کند و خوب شود، خوب شدن شخص مطابق قضا و قدر الهى است، چون خداوند این گونه تقدیر کرده است که خوردن دارو موجب بهبودى شود. حال اگر مریض دارو مصرف نکرد و بیماریش شدیدتر شد باز هم مطابق قضاوقدر الهى است. 

  • ۹۳/۰۵/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی