راهنمای اهداف تربیتی | ۶ تا ۹ سالگی
| پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۱۰ ب.ظ
... ویژه والـدین و مـربیان ...
۱- از نظر اعتقادی باید:
- بداند آفریدگاری دارد که او را دوست دارد.
- پیامبران را به عنوان فرستادگانی از سوی خدا قبول داشته باشد.
- با انبیاء اولوالعزم آشنا بوده و نام آنها را به یاد داشته باشد.
- مشخصات ظاهری ائمه معصومین(ع) مانند نام، لقب، کنیه، مادر و پدر را بلد باشد.
- بین کارهای خوب و بد تفاوت قائل بوده و با مفهوم خوبی و بدی آشنا شده باشد.
- بداند امام زمان(عج) امام آخر او بوده و ایشان از نظر ها غائبند.
- با برخی مظاهر «نظم» در جهان طبیعت به عنوان نعمت های خدا آشنا باشد.
- بداند ملاک موفقیت و عدم موفقیت انسان ها، اطاعت از خدا، پیامبر (ص) و ائمه معصومین(ع) است.
۲-از نظر شرعی باید:
- اوقات و مشخصات نمازهای یومیه را بشناسد و قادر به خواندن نماز کامل باشد.
- با مفهوم نجسی و پاکی آشنا شده باشد و ضمن شناختن نجاسات مبتلا به، تا حدودی با روش تطهیر آنها آشنا باشد.
- مفهوم محرم و نامحرم را بداند و محارم را از غیر محرم تشخیص داده از حضور در محافل نجس مخالف خود پرهیز کند.
- با مفهوم اسراف آشنا شده باشد.
- بداند در موسیقی ها و ترانه ها موارد حرام زیاد است.
۳- از نظر اخلاقی باید:
- زشتی دروغ و محسنات راستگویی را بداند و صادق باشد.
- مفهوم امانت داری را بداند و آنچه از دیگران می گیرد به راحتی به آنها برگرداند.
- بداند برای استفاده از اموال دیگران باید اجازه بگیرد.
- اهل مسخره مردن دیگران، خصوصا افرادی که نقص جسمی دارند نباشد.
- در لباس پوشیدن، آرایش ظاهر و خرید لوازم شخصی، ساده زیستی را ترجیح دهد.
۴- از نظر مذهبی باید:
- خاصیت دعا کردن را بداند و در مشکلات و آرزوهای مهم از آن استفاده کند.
- به زیارت قبور معصومین(ع) یا اماکن زیارتی شهر و محله اش علاقه مند باشد.
- به جلسات مذهبی و مراسم های عزاداری علاقه مند بوده از شرکت در آنها لذت ببرد.
- با مفهوم اولیه صدقه آشنا باشد و این مار را دوست بدارد.
- چند دعای ساده مانند دعای فرج را از حفظ باشد.
۵- از نظر مهارتی باید:
- به دروس پایه ای خود علاقه مند بوده، کلاس و مدرسه را دوست بدارد.
- به یادگیری و کشف و تجربه، علاقه داشته باشد.
- مهارت های بنیادی او در حیطه حسی-حرکتی تقویت شده باشد.
- مطالب آموزش داده شده در مدرسه، توسط معلم را به خوبی فرا گرفته باشد.
- قادر به بیان و یا نوشتن خواسته های خود باشد.
- خلاقیت های ذهنی و عملی او پرورش یافته باشد.
- با ابزار های مهمی که پیرامونش قرار دارد آشنا بوده، کاربرد آنها را بداند.
۶- از نظر روحی باید:
- توانایی ها و محدودیت های خود را بشناسد.
- روحیه اعتماد به نفس در او ایجاد یا تقویت شده باشد.
- به نگهداری صحیح اموالش دقت داشته باشد.
- پس از استفاده از هرچیزی، آن را سرجای خود قرار داده و منظم باشد.
- پرخاشگر و ستیزه جو نباشد.
- نسبت به مسائل پیرامون خود حساس باشد و در ذهنش سوال ایجاد شود.
- ترسو نبوده، از اموری مانند تاریکی یا تنهایی به صورت افراطی وحشت نداشته باشد.
۷- از نظر روابط باید:
- به مقررات محیط های گوناگون مانند: مدرسه، خاواده و یا تشکل به عنوان یک عضو، احترام بگذارد.
- به اموال عمومی و وسائل دیگران آسیب نرساند.
- به بزرگ تر ها و خصوصا والدین هود احترام بگذارد.
- سپاس گذاری را آموزش دیده باشد و در مقابل لطف دیگران تشکر نماید.
- از روحیه همکاری برخوردار باشد.
- قدرت استفاده از کلمات محبت آمیز و دوستانه را داشته باشد.
- از سبک حرف زدن و تعابیر زشت در سخن گفتن، پرهیز کند.
۸- از نظر آرزو ها باید:
- به پیشرفت بیاندیشد و تصویری هر چند کودکانه از آینده خود داشته باشد.
- از فقر و محرومیت سایرین ناراحت بوده، برای همه، آرزوی سلامت و رفاه داشته باشد.
- زیارت، ظهور و یاری امام زمان(عج) را آرزوی بزرگ انسان ها بداند.
- نسبت به آینده، امیدوار باشد.
۹- از نظر خانوادگی باید:
- والدین خود را دوست بدارد و اطاعت از آنها را بر خود واجب بداند.
- والدین خود را محرم بداند و مشکلات و مسائل خود را فقط با آنها در میان بگذارد.
- بدون والدین، هرگز منزل کسی نماند و به جدایی از والدین مگر در ضرورت رضایت ندهد.
۱۰- از نظر بهداشتی باید:
- با مساول اولیه بهداشت فردی، آشنا باشد و آنها را رعایت کند.
- از اموری که به سلامتی خود و دیگران آسیب می رساند پرهیز کند.
- به آراستگی ظاهر علاقه مند باشد.
- با آداب خوردن و خوابیدن تا حدودی آشنا باشد.
۱۱- از نظر اطلاعات سیاسی باید:
- به میهن خود علاقه مند باشد.
- پیشرفت کشور را پیشرفت خود و خانواده اش محسوب کند.
- نا م دشمنان معروف و اصلی کشورش را بداند و از آنها تنفر داشته باشد.
- نسبت به رهبرش علاقه مند باشد.
- نام برخی از مسئولین بالا رده و معروف کشور را بداند.
www.tarbiyateeslami.ir
- ۹۳/۰۲/۰۴