بیانات حضرت امام خامنهای | 1393/۰2/17
بیانات حضرت امام خامنهای
در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور
1393/۰2/17
تکریم معلم
• باید تکریم معلّم و حرفهى تعلیم در جامعهى ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلّم بودن، به اینکه به معلّم سلام و احترام میکنند.
• نگاه کوتهبینانه به معلّم براى جامعه یک خسارت است، این را باید مانع شد.
• همه زیر بار منّت معلّمیم؛ هم براى خودمان، هم براى فرزندانمان و عزیزانمان و کسانى که آیندهى آنها براى ما مهم است.
• معلّم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاقآموزى در کار او باشد.
• کودک ما باید فرابگیرد که فکر صحیح و منطقى کند و براى فکر کردن درست، راهنمایى بشود.
• سطحىنگرى و سطحىآموزى در مسائل زندگى، یک جامعه را زمینگیر میکند، در بلندمدّت بدبخت میکند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد.
• اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند. استفادهى از علم با تفکّر ممکن است.
• همهى انسانها قابل تربیتند. بعضى ممکن است دیرپذیرتر باشند، بعضى زودپذیرتر؛ بعضى تربیت در آنها ماندگارتر باشد، بعضى کم دوامتر؛ امّا همهى انسانها در معرض تغییر و تبدیلى هستند که با تربیت حاصل میشود.
• درس اخلاق را با کتاب نمیشود منتقل کرد، بیش از کتاب و بیش از زبان، رفتار مؤثّر است؛ شما با رفتار خودتان به دانش آموزان درس میدهید.
مسائل مدیریت آموزش و پرورش
• سند تحوّل یک چیزِ دفعىّالوجود نبود؛ این از اوایل انقلاب، جزو آرزوها بود.
• توصیهى من به مسئولین و مدیران محترم این است که سند تحوّل را جدّى بگیریم؛ فراتر از اظهارات رسمى؛ در عمل.
• مدیرانى که انتخاب میکنیم اهتمامشان به مسئلهى اصلى آموزشوپرورش باشد. داشتن نگاههاى حزبى و جناحى، براى آموزشوپرورش سَم است.
• مسئلهى مدیر هر بخش از این دستگاه عظیم و عریضوطویل، مسئلهى «آموزش» و «پرورش» باشد؛ تربیت انسان باشد، تربیت نیروى انقلاب باشد.
• اینکه ما تکیه میکنیم بر روى نیروهاى انقلابى و متدیّن، بهخاطر این است که ما راه طولانى در پیش داریم.
• شما میخواهید در محدودهى ایران عزیز یک جامعهاى بسازید که الگو باشد؛ هم الگو از لحاظ مادّى و پیشرفتهاى مادّى، هم از لحاظ معنویّت و اخلاق.
• کسى خیال نکند یک تمدّن مادّى محض و دور از معنویّت خواهد توانست آب خوش از گلوى مردم خود فرو ببرد.
• با روحیّهى تدیّن و انقلابیگرى است که میشود پیش رفت؛ سنگلاخ هم باشد، میشود پیش رفت، مانع هم باشد، از روى آن مانع میشود پرید؛ به شرط اینکه روحیّهى انقلابى و تدیّن و پایبندى به تعهّد دینى و انقلابى وجود داشته باشد.
• خیلى باید مراقبت کرد از کتابهاى درسى؛ بایستى اتقان داشته باشد، حرف سست در این کتابها مضر است؛ نه اینکه مفید نیست، زیانبار است.
• معاونت پرورشى، که همّت آن پرداختن به مسئلهى پرورش، که همان جنبههاى فکرى و معنوى و انقلابى و رفتارى و اخلاقى است، مهم است.
- ۹۳/۰۲/۱۹